Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE wyniosły po III kwartałach 2025 roku 690,9 mln zł wobec 921,5 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Mimo spadku przychodów, Grupa poprawiła marżę brutto na sprzedaży, która wzrosła do 5,4% z 3,7% rok wcześniej.
Aktualny portfel zamówień Grupy ZUE wynosi łącznie ok. 1,1 mld zł netto, Grupa intensywnie pracuje nad dalszą rozbudową portfela i aktywnie uczestniczy w przetargach na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych.
Od początku 2025 roku Spółka zawarła kontrakty na łączną kwotę netto ok. 575 mln zł, oraz ma złożone dwie najlepsze oferty w przetargach na łączną kwotę ok. 2,84 mld zł netto. Jedna z tych ofert - o wartości 2,6 mld zł netto - została już wybrana jako najkorzystniejsza przez zamawiającego, czyli PKP PLK. Oferta dotyczy zaprojektowania i robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork.
W październiku br. Krajowa Izba Odwoławcza utrzymała najkorzystniejszą ofertę ZUE w ww. przetargu.
– Za nami kolejny pracowity kwartał. To co szczególnie nas cieszy, to wypracowany przez Grupę ZUE poziom marż brutto - po dziewięciu miesiącach 2025 roku są one na wyższym poziomie niż marże w całym roku obrotowym 2024. Nie zwalniamy tempa i wciąż aktywnie uczestniczymy w licznych postępowaniach przetargowych zarówno w segmencie kolejowym, jak i tramwajowym. Tylko od początku tego roku podpisaliśmy nowe umowy na roboty budowlane o wartości 575 mln zł – mówi Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE.
- Aktualnie Grupa ma złożone najlepsze oferty w przetargach na łączną kwotę ok. 2,84 mld zł. Co szczególnie warto podkreślić, Krajowa Izba Odwoławcza utrzymała w październiku naszą ofertę w przetargu na prace projektowo-budowlane na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork o wartości 2,6 mld zł netto. To będzie największy kontrakt w historii ZUE, a po jego podpisaniu portfel zamówień Grupy wzrośnie do rekordowego poziomu – dodaje prezes.
Spółka 18 listopada br. podpisała umowę z Miastem Kraków na utrzymanie, konserwację i naprawy infrastruktury tramwajowej Krakowa w latach 2025–2028. Łączna kwota wynagrodzenia ZUE z tego kontraktu wyniesie maksymalnie 157 mln zł netto.
– Bardzo nas cieszy podpisana umowa z Krakowem. Miasto zaufało naszemu doświadczeniu i kompetencjom, będziemy mogli dbać o jakość i bezpieczeństwo krakowskiej infrastruktury miejskiej. Tego rodzaju kontrakty są dla nas bardzo cenne, ponieważ pozwalają na długofalowe planowanie prac z korzyścią dla ostatecznego beneficjenta, czyli użytkowników infrastruktury – mówi prezes ZUE.
Grupa ZUE konsekwentnie stawia na dywersyfikację geograficzną, dążąc do ograniczenia zależności Grupy od koniunktury krajowego rynku budowlanego.
– Rumunia pozostaje naszym głównym rynkiem zagranicznym. W przychodach za pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku kwota 105 mln zł dotyczy kontraktów budowalnych w Rumunii, a dwa największe kontrakty realizowane obecnie przez nas na tamtejszym rynku opiewają na łączną kwotę 447 mln zł. Jednocześnie aktywnie poszukujemy nowych kierunków działalności i składamy oferty na rynku niemieckim oraz słowackim. Efektem tych działań jest złożenie przez konsorcjum ZUE i Uranpres najkorzystniejszej oferty w przetargu na modernizację linii tramwajowych w Bratysławie o wartości 106,7 mln euro. Na rynku słowackim realizowaliśmy już prace w przeszłości, więc jest to rynek nam już znany – mówi Wiesław Nowak.
– Z kolei nasza niemiecka spółka ZUE Bahnbau z powodzeniem realizuje pierwsze kontrakty, dotyczące modernizacji sieci trakcyjnej dla Deutsche Bahn - jednego z największych przewoźników kolejowych w Europie. Składamy też oferty w nowych przetargach oraz pracujemy nad prekwalifikacją w zakresie budowy nawierzchni torowej. Prekwalifikacja pozwoli nam oferować na rynku niemieckim pełen zakres prac szynowych i w konsekwencji kompleksowo rozwijać działalność w tamtejszym sektorze infrastrukturalnym – dodaje prezes.
Wyniki finansowe
Łączna wartość przychodów wygenerowanych przez Grupę ZUE w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wyniosła 690,9 mln zł wobec 921,5 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Podobnie jak w poprzednich okresach głównym źródłem przychodów Grupy jest działalność budowlana. Przychody segmentu budowalnego wyniosły w III kwartałach 2025 roku 643 mln zł wobec 874,5 mln zł, a segmentu handlowego 54,8 mln zł wobec 51,3 mln zł rok wcześniej.
Zysk brutto na sprzedaży Grupy ZUE wyniósł w raportowanym okresie 37,4 mln zł, zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 9,9 mln zł, a zysk netto wyniósł 5,2 mln zł. Mimo niższych rdr wyników i przychodów, Grupa znacząco poprawiła marżę brutto na sprzedaży, która wzrosła po trzech kwartałach 2025 roku do 5,4% z 3,7% rok wcześniej.
Kluczowe rynki
Sytuacja operacyjna i finansowa Grupy ZUE zależy głównie od dwóch rynków: kolejowego oraz tramwajowego.
Polska kolej jest obecnie w trakcie wieloletniego programu modernizacji – Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2030 roku, o łącznej wartości ok. 80 mld zł. Plan PKP PLK na 2025 rok zakłada ogłoszenie przetargów o łącznej wartości ok. 16 mld zł, a następnie został rozbudowany do wartości 27 mld zł. Większość przetargów została już ogłoszona.
Z kolei w 2026 roku PKP PLK planuje ogłosić przetargi o łącznej wartości ok. 9,5 mld zł. W I kwartale 2026 ma zostać ogłoszone 7 zadań o wartości powyżej 100 mln zł (w tym 3 powyżej 1 mld zł). W pozostałej części roku planowane jest rozpisanie przetargów na kolejne 9 inwestycji powyżej 100 mln zł. Plan przetargowy może zostać zwiększony.
Na rynku kolejowym pojawią się również kolejne przetargi ogłaszane przez Centralny Port Komunikacyjny.
Spółka z optymizmem patrzy również na rynek infrastruktury miejskiej. Nowe inwestycje planują m.in. Kraków, Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz, Szczecin, Poznań i miasta Aglomeracji Śląskiej. Oprócz budowy i modernizacji tras tramwajowych, część ośrodków – m.in. Gdańsk, Toruń, Wrocław i Gorzów Wielkopolski – planuje modernizacje lub budowę nowych zajezdni tramwajowych.
– Obserwujemy ożywienie inwestycyjne zarówno na rynku polskim, jak i innych rynkach europejskich. Wchodzimy w ten okres z pełną gotowością – zarówno na rynku kolejowym, jak i tramwajowym. Nasz zespół, doświadczenie i zaplecze techniczne to fundamenty, które skutecznie pozwalają nam konkurować o nowe projekty. Patrzymy na nadchodzące przetargi z optymizmem i traktujemy je jako szansę na dalszy rozwój oraz wzmocnienie naszej pozycji zarówno w kraju, jak i za granicą – mówi prezes ZUE.
- Naszym głównym celem strategicznym na lata 2025–2027 pozostaje maksymalne wykorzystanie potencjału obecnej perspektywy unijnej. Chcemy nie tylko utrzymać pozycję jednego z liderów w budowie infrastruktury kolejowej i miejskiej, ale – w dłuższym terminie - rozwijać także nowe obszary: od dystrybucji materiałów torowych po usługi serwisowe i utrzymaniowe – dodaje prezes.
W 2025 roku do Grupy dołączyła firma NTB Systemy. Zakup tego podmiotu wniósł dodatkowy know-how w zakresie związanym z budową, modernizacją, remontami torowisk tramwajowych w szczególności opartych na konstrukcjach wykorzystujących w swoim składzie materiały chemiczne.
Grupa ZUE, poprzez spółkę Energopol, działa również na rynku drogownictwa lokalnego.
- W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg prawie 2,7 tys. zadań inwestycyjnych w zakresie budowy lub modernizacji dróg lokalnych ma uzyskać wsparcie finansowe. Postrzegamy ten segment działalności jako perspektywiczny i stabilny – podsumowuje Wiesław Nowak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.